CAS30 Tatra T815 6×6 „Jiřinka“

CAS 30/8500/510 – S2VH T815-2 6×6.2
Velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka těžké hmotnostní kategorie, schopná provozu na všech komunikacích a částečně i v terénu.

Délka vozidla je 9.430 mm, výška 3.100 mm a šířka 2.550 mm. Celková hmotnost vozidla je 26.000 kg. Vozidlo je uspůsobeno pro brodění klidné vody do hloubky 1.200 mm. Brzdy jsou bubnové vybavené systémem ABS. S ohledem na předpokládané zásahy při nepříznivých klimatických podmínkách jsou na zadní nápravě namontovány podmetací řetězy. Vozidlo bylo nalakováno v odstínu červené barvy RAL 3000.

Vozidlo je vybaveno systémem řízení požárních nástaveb THTronic s využitím CAN sběrnice. Ten umožňuje pomocí dotykových tabletů v kabině posádky a na panelu ovládání čerpadla zjistit informace o vozidle (signalizace otevřených rolet, dveří, sklopených stupaček, vysunutí osvětlovacího stožáru, zapnutých výstražných světel, informace o otáčkách motoru,…) a ovládání jeho systémů.

Podvozek
Vozidlo je postaveno na třínápravovém podvozku TATRA T815-231R35 6×6.2 s připojitelným pohonem přední nápravy. O pohon se stará vidlicový vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra řady T3D-928 o výkonu 325 kW splňující emisní normu Euro 5, spřažený s mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra 14 TS s poloautomatickým elektronickým řazením Norgren.

V přední části podvozku na nárazníku je přímo do podélníků rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 5,5 tuny. Vedle něho je umístěna lafetová proudnice, která se dálkově ovládá z kabiny z místa velitele. Pod nárazníkem je uchycena i asanační lišta. Samozřejmostí jsou zásuvka dobíjení akumulátoru a přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu z externího zdroje.

Dopředu sklopná kabina vozidla je šestimístná, vybavená nezavislým topením. V opěradlech zadní řady sedadel a v sedadle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000. Šestý dýchací přístroj je umístěn vpředu na krytu motoru. Náhradní tlakové lahve jsou uloženy mezi zadními sedadly. Další vybavení je umístěno v policích ve střední části kabiny, pod stropní policí je uchycena také páteřová deska. Každý člen posádky má k dispozici ruční radiostanici a svítilnu. Vozidlová radiostanice ja analogová a je umístěna nad čelním sklem v dosahu řidiče i velitele. V zorném poli řidiče je umístěn také displej couvací kamery.

Nástavba
Nástavba je modulová, složená ze třech částí. Přední a zadní skříň je vyrobena z hliníkových profilů olepených plechem. Mezi nimi jsou uloženy nádrže na 8.500 litrů vody a 510 litrů pěnidla. Na obou stranách automobilu jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství vody v nádrži.

Vybavení pro provedení zásahů je rozmístěno v roletách na bocích nástavby a na pochozí střeše.

  • V roletě vpředu vlevo je umístěna elektrocentrála, přetlakový ventilátor, ruční hasící přístroje a další vybavení zejména pro technické zásahy.
  • Zadní levá roleta ukrývá vybavení pro sestavení dopravního a útočného vedení a doplnění hasební vody z podzemních a nadzemních hydrantů.
  • V zadní pravé roletě je umístěn buben s 60 m hadicí + další příslušenství vysokotlakého hasícího zařízení a další hadice B a C uložené v koších.
  • V pravé přední roletě jsou uloženy hadice a proudnice D, sekery, páčidla a bedny s drobným nařadím. Na výsuvných platech zůstává volný prostor pro případné doplnění vozidla dalším vybavením. Bude zde umístěna také umývárna pro zasahující hasiče.

Na střeše nástavby je umístěna dvojice uzamykatelných schránek pro uložení savic, ženijního nářadí, odnímatelné lafetová proudnice a dalšího vybavení. Dále pak čtyřdílný skládací žebřík, trhací hák a přejezdové můstky.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 je přístupné zezadu výklopnými dveřmi. Čerpadlo umožňuje zásah v nízkotlakém, vysokotlakém a kombinovaném režimu. Jeho jmenovitý průtok je v nízkotlakém režimu 3.000 litrů, ve vyskotlakém pak 250 litrů vody za minutu. Vedle jeho obslužného panelu je umístěn druhý mikrofon a reproduktor analogové vozidlové radiostanice. Na výsuvném platě nad ním je uloženo plovoucí čerpadlo.

Pro osvětlení místa zásahu slouží 5 metrů vysoký pneumaticky výsunovaný dálkově ovládaný osvětlovací stožár osazený čtveřicí LED světlometů, který je umístěn mezi kabinou a nástavbou. O osvětlení úložných prostor a bezprostředního okolí vozu se stará celá řada LED světel a pásek zapuštěných do boků a zadního čela nástavby.
Vozidlo bylo vyrobeno firmou THT Polička. Jeho celková pořizovací cena činila 7.877.638 korun včetně DPH. S financováním projektu pomohla Evropská Unie, která na jeho pořízení poskytla dotaci prostřednitcvím Integrovaného regionálního operačního programu. 10% ceny uhradila obec Svratouch z vlastního rozpočtu.

Nová TATRA u naší jednotky nahradí legendárního „Erťáka“ – cisternovou automobilovou stříkačku Škoda 706 RTHP, která byla vyrobena v roce 1983 a obec jí získala převodem od hasičské jednotky kovodružstva Dílo Svratouch v roce 2005. Ani jeho služba však ještě nekončí, protože bude nadále sloužit u dobrovolné hasičské jednotky v nedalekých Březinách.

PODĚKOVANÍ
Jménem JSDH obce Svratouch bychom touto cestou chtěli velice poděkovat všem, kteří věnovali svůj čas a úsilí k tomu, aby i naše obec disponovala tolik potřebnou moderní hasičskou technikou hodnou 21. století. Záměrně zde nebudeme nikoho jmenovat, protože jak už to tak bývá, na někoho bychom zapomněli.
Jedno jméno zde však zaznít musí. Zvláštní poděkovaní patří starostovi obce panu Jiřímu Sochovi za jeho nekonečné „nadšení pro věc“ a za to, že i přes několik neúspěšných pokusů vytrval a spolu se zastupitelstvem obce dotáhli tento nelehký úkol do zdárného konce. Právě na jeho počest byla naše nová TATRA pokřtěna jménem JIŘINKA